Nezavírejte dveře

Když se setkáváme s rodinami, býváme v zadní místnosti, takže se prochází přes další pracovnu, kde mám různé pracovní a diagnostické pomůcky. Není tedy právě dobré, aby se v nich děti probíraly.

A jsme u toho :-).

Některé děti – a teď mám na mysli dětičky, které mají dobré možnosti a schopnosti rozlišit, že dělají něco, co nemají, a záměrně porušují pravidla – stále chodí vedle a odmítají respektovat zákaz. Ostatně podobný zákaz se týká skříněk.

Někdy je to velká výzva.

Všímám si toho, že řada rodičů dává přednost tomu, abychom spojovací dveře zavřeli, aby se omezila možnost chodit vedle.

Připadá mi to škoda.

Zjevně tak řeší i podobné situace v běžném životě, tedy místo toho, aby se dítě učilo ovládat se, respektovat zákaz, počkat, dodržet pravidlo, se z dítěte sejme tento nárok, ba dokonce povinnost, a dítě se netrénuje v dovednostech, které jsou pro ně tak důležité do dalšího života.

Proto ráda navrhuju: nezavírejte dveře. Ať se děti učí.

(Poznámka: u dětí, které nejsou schopné pravidlu porozumět, respektovat jej, samozřejmě řešíme situace jinak. Které to jsou? Například děti s velmi nízkým mentálním věkem, některé děti s poruchou autistického spektra.)

„Jako klinická psycholožka pomáhám rodičům překonávat vývojové, psychické i emoční obtíže dětí; efektivně zvládat výchovu rozumem i srdcem.“ Příběh o mně si přečtěte tady >>