Ambulance dětské klinické psychologie

Mateřské školy












































Zrak:

1. Lehce ho rozptýlí osoby nebo předměty v okolí.

2. Má problémy zrakem lokalizovat předměty nebo osoby v místnosti nebo na hřišti.

3. Má problém najít předmět mezi ostatními předměty.

4. Když pedagog mluví, kouká po místnosti nebo po svých spolužácích.

5. Má potíže rozlišit vlastnosti předmětů jako je barva, tvar nebo velikost.

6. Naráží do osob a předmětů, jako by je neviděl.

7. Upřeně zírá na lidi nebo předměty.

8. Upřeně zírá do světla nebo na předměty, které se točí nebo blikají.

9. Pohybuje předměty nebo prsty blízko svých očí.

10. Na předměty se dívá úkosem, koutkem očí.

Sluch:

1. Dítě se vyděsí (nejen zalekne) při hlasitém nebo nečekaném zvuku.

2. Vadí mu, když ostatní tleskají nebo zpívají.

3. Hučí, křičí, zpívá během řízené činnosti.

4. Rádo opakovaně vytváří určité zvuky, jako je bzučení, hučení; opakovaně splachuje záchod…

5. Vadí mu zvuky v okolí, které ostatní ignorují (tikání hodin, větrák).

6. Má problémy soustředit se, pokud je ve třídě hluk.

7. Zajímá se o zvuky, kterých si ostatní ani nevšimnou.

8. Zdá se, že nereaguje na volání svého jména.

Hmat:

1. Ohradí se nebo cukne, když se ho chce někdo dotknout.

2. Na obličeji si neuvědomuje nečistoty, např. sliny, zbytky jídla.

3. Je až úzkostné, když se dotýká určitých textur/povrchů.

4. Odmítá si hrát s určitými materiály, např. prstové barvy, modelína, písek, lepidlo.

5. Opakovaně si otírá ruce nebo konečky prstů o předměty.

6. Má problémy manipulovat s malými předměty v rukou.

7. Dotýká se spolužáků během řízené činnosti nebo když čeká ve frontě.

8. Záměrně naráží do spolužáků nebo do tvrdých povrchů (zeď).

9. Odmítá jídlo se smíšenými texturami, s výrazně odlišnými “hmotami” (jogurt s ovocem).

Chuť a čich:

1. Ochutnává nebo jí nejedlé předměty (lepidlo, barva).

2. Odmítá ochutnat nové jídlo.

3. Vadí mu chutě jídel, které jiným dětem jeho věku nevadí.

4. Trvá na konzumaci pouze určitého jídla nebo určité značky.

5. Nedokáže rozlišit nebo pojmenovat oblíbenou chuť.

6. Má rádo jídla s výraznou chutí.

7. Čichá k lidem.

8. Čichá k novým předmětům, než je použije.

Vnímání těla:

1. Stěhuje nebo přesouvá nábytek ve třídě s použitím příliš mnoho síly.

2. Nechtěně rozbije lepicí tyčinku, voskovky, tužky nebo trhá papír s využitím příliš velké síly.

3. Při skoku z výšky těžce dopadne na nohy.

4. Při otevírání a zavírání dveří používá nadměrnou sílu.

5. Rozbíjí hračky, protože používá příliš velkou sílu.

6. Manipuluje s lahví na pití nebo s nádobami na jídlo příliš hrubě.

7. Nechtěně boří postavené výtvory ostatních dětí.

8. Vkládá příliš velká sousta do úst.

9. Při vybarvování používá nadměrně vysoký, nebo nízký tlak na tužku.

Rovnováha a pohyb:

1. Nadměrně se točí na kolotočích nebo jiném vybavení na hřišti.

2. Bojí se pohybu, např. houpání, klouzačka.

3. Nadměrně se houpá a preferuje tuto aktivitu před jinými.

4. Při pádu se nedokáže chytit.

5. Má problémy s koordinací při souběžném pohybu obou částí těla – skákání snožmo.

6. Obtížně dodržuje rytmus (tleskání, pochodování).

7. Při sezení se kývá, houpá, kroutí.

8. Má špatnou rovnováhu.

Plánování a myšlení:

1. Má potíže vymýšlet nové hry.

2. Opakuje aktivity stéle dokola místo zkoušení nových.

3. Má problémy správně napodobovat pohyb, zvuky nebo výrazy.

4. Má problémy napodobovat dospělého nebo jiné dítě ve skládání kostek.

5. Nedokáže nést více předmětů najednou.

6. Má potíže s úkoly, které vyžadují koordinaci obou rukou (otevírání krabičky).

7. Nezvládne provést každodenní úkoly ve správném pořadí, např. úklid věcí.

8. Má obtíže vymýšlet nové nápady při stavění kostek nebo při vyrábění a tvoření.

Sociální začlenění:

1. Aktivně a vhodně se účastní společných řízených her.

2. Plynule přechází k novým aktivitám.

3. Zapojuje se do hry s ostatními bez narušení probíhající hry.

4. Dodržuje pravidla a rutinu školky.

5. Půjčuje hračky nebo jiné předměty na požádání.

6. Spolupracuje na společném cíli, např. úklid.

7. Zapojí se s dětmi během fantazijní hry, např. hra na něco nebo na někoho.

8. Vyřeší vzájemné konflikty se spolužáky bez zásahu paní učitelky.

9. Udržuje vhodný oční kontakt během rozhovoru.

10. Pružně reaguje na změnu postupů, rutiny.